Sydafrikas bitre druer

Kritiske spørgsmål til danske supermarkeder og vin forhandlerne

Torsdag aften [20. oktober] viste DR2 den danske dokumentar "Bitre druer" af den danske dokumentarfilmproducent Tom Heinemann. Dokumentaren viser under hvilke forhold, den vin vi køber fra Sydafrika produceres, og det ser ikke pænt ud.
20. oktober 2016

I kategori

I kategori:

Da DR2 torsdag 20. oktober viste dokumentaren ”Bitre Druer - slaveri i vinmarken”, har danske CSR-chefer, vinindkøbere og importører formodentlig siddet og set med. Er de bekymrede, kan det dog ikke skyldes chokket over forholdene. De oplysninger Tom Heinemann fremlægger i dokumentaren er nemlig ikke nyheder for de danske vinforhandlere og importører. I løbet af de sidste 5-6 år har blandt andre Afrika Kontakt, fagforbundet 3F, Forbrugerrådets magasin Tænk samt lokale sydafrikanske NGO’er og fagforeninger været i kontakt med de danske supermarkeder. Dokumentationen for de mildest talt elendige løn- og arbejdsforhold, som de ansatte og ikke mindst løsarbejderne arbejder under, er fremsendt til de største supermarkedskæder, og der har været afholdt adskillige møder, hvor dette er blevet forklaret og understreget. Dokumentationen præsenteret for de danske supermarkedernes CSR-afdelinger stammer fra lokale sydafrikanske NGO’er, men også fra FN-organisationen ILO, (International Labour Organization) og Human Rights Watch. Samtidig har de største af supermarkedskæderne og importørerne jævnlige besøg til Sydafrika. Alligevel er det tilsyneladende muligt at fokusere på smagen af den gode, billige sydafrikanske vin, frem for at sikre, at den vin der sælges i Danmark produceres under ordentlige forhold.

Forhåbentlig kan DR2’s visning af dokumentaren være med til at informere de danske forbrugere om, hvordan den billige sydafrikanske vin produceres. For de danske forbrugere må det jo umiddelbart få dem til at stille sig selv spørgsmålet: Hvilken sydafrikansk vine kan vi købe, som er produceret under anstændige arbejdsforhold?

Og netop det spørgsmål må man stille de danske supermarkeder og importører af sydafrikansk vin: Hvad vil I gøre for at sikre, at den vin I sælger er produceret under anstændige løn og arbejdsforhold?

For det er netop de danske forhandlerne af sydafrikansk vin, der har ansvaret for de produkter, de sælger. DR2 dokumentaren ”Bitre Druer” viser at WIETA, det "kontrolorgan" som de danske vinforhandlere har sagt er garant for at deres vin fra Sydafrika er produceret på en forsvarlig måde, med pæne ord er en papirtiger frem for handling. WIETA er oprettet og betalt af vinindustrien og over halvdelen af WIETA’s bestyrelsesmedlemmer repræsenter industrien. Det er det samme som at få ulven til at vogte får. Så WIETA’s garantimærke, der er på al vin fra Sydafrika, som kan købes i Danmark, har ingen legitimitet. Frem for at åbne op for, at Tom Heinemann kunne besøge de lokale vinfarme, lukkede WIETA-medlemmerne af over for en kritisk journalist. Og en af de største producenter til det danske marked, Robertson Winery, ønskede slet ikke besøg af det danske hold, men forsøger at true dem i stedet.
Blandt de sydafrikanske NGO’er og fagforeninger, der arbejder på området, har WIETA absolut ingen troværdighed.
Det må være i de danske importørers interesse, at der er adgang til de vinfarme, de køber vin fra. Derfor dette spørgsmål til de danske supermarkedskæder og vinimportører: Hvordan vil I sikre jer at journalister, lokale fagforeninger og NGO’er får adgang til de ansatte på de farme, der producerer vin til det danske marked? Det kan ikke være rigtigt, at danske journalister ikke åbent kan undersøge produktionsvilkårene på de farme, der producerer vin til de danske forbrugere. Vi har som forbrugere en ret til at være informeret om de reelle forhold, som de produkter vi køber er produceret under, ikke mindst for ikke at føre de mange bekymrede forbrugere, der bevidst går efter etiske mærkningsordninger bag lyset.

Lige nu strejker de ansatte hos en af de vinproducenter, som sælger til det danske marked. På tredje måned strejker de ansatte på Robertson Winery med krav om en løn på 4000 kr. om måneden. For de lokale fagforeninger er dette en vigtig kamp. Hvis det lykkes at sikre en rimelig løn hos Robertson, kan dette bruges som løftestang overfor andre arbejdsgivere i vinindustrien. I Afrika Kontakt vil vi derfor stærkt opfordre danske forbrugere til at stoppe med at købe vin fra Robertson. Men selv om vi i dette tilfælde kan gøre noget konkret og vise vores solidaritet, mener vi i Afrika Kontakt, at det i sidste ende er de danske supermarkeder og andre, der sælger vin fra Sydafrika, der har ansvaret for, at denne er produceret etisk ansvarligt. Hvis man ikke er i stand til sikre dette, er de fine ord om etisk ansvar og de smukke CSR-politikker ikke andet end varm luft.

Vi ser frem til svar fra Dansk Supermarked (NETTO, FØTEX og Bilka), COOP (Brugsen, Fakta og Kvickly), DAGROFA (MENY- og KIWI-kæderne og leverandører til en række øvrige købmænd, bl.a. SPAR-, Min Købmand- og Let-Køb- butikkerne), Globus Wine A/S (der sælger sydafrikansk vin, blandt andet fra Robertson, til de fleste supermarkedskæder i Danmark), og de mange små og store importører af vin fra Sydafrika, der er i Danmark.

Kampagner

Afrika Kontakt har løbende forskellige kampagner, der har til formål at sætte fokus på et eller flere problemer, vores partnere i Afrika oplever. 

Vores kampagner bliver koordineret af aktive i vores kampagnegruppe. Gruppen planlægger og udfører vores kampagner i samarbejde med vores projektgrupper og partnere i Afrika. Du kan her finde mere information om kampagnegruppens arbejde.