Det fortsætter med at vokse

Transport fra og til det besatte Vestsahara

Den sidste tid har man set en række skibe afsejle fra danske havne til det besatte Vestsahara samt fra Vestsahara og den halve klode rundt
28. november 2017

I kategori

I kategori:

Som Afrika Kontakt har dokumenteret flere gange er der en øget dansk aktivitet i de besatte områder af Vestsahara. Den sidste måneds tid har set tre skibe transportere en last fra Danmark til de besatte områder. Det er tørlastskibet "Nordic", der afsejlede Ålborg havn dem 13. november 2017 og tørlastskibet "Eems Dublin", der afsejlede Esbjerg havn den 21. september 2017 samt den 22. oktober 2017. Ingen af de tre transporters last fremgår af Danmarks statistik og en henvendelse angående lastens karakter til de to havne er ikke besvaret. Derfor har Afrika Kontakt fået Christian Juhl fra Enhedsstaten til at spørge den relevante minister om hvad de tre transporters last var, og hvem der er kunden. Det mest realistiske bud er, at det er Siemens, som blandt andet sender vindmøller til de besatte områder.

Samtidig fortsætter det danske rederi, Ultrabulk, dets folkeretsstridige transporter af fosfat fra det besatte Vestsahara. Denne transport er dog på det seneste blevet en langt mere besværlig affære for rederiet, da det nu er nødt til at sejle hele vejen syd om Sydamerika for at nå Canada (se artiklens billede). Baggrunden er, at truslen fra Vestsaharas befrielsesbevægelses advokater, står klar med krav om beslaglæggelse af skibenes last, hvis de forsøger at sejle via Panamakanalen.

Så da en repræsentant for Polisario, befrielsesbevægelsen i Vestsahara, og bevægelsens advokat tidligere i år fortalte Udenrigsudvalget i det danske Folketing om de konsekvenser, en EU-dom har for danske virksomheders opførsel i relation til det besatte område, og senere mødtes med Danske Rederier, advarede de de danske politikere og rederiforeningen om, at de er klar til at trække danske virksomheder i retten. På denne artikels foto ses ruten for et skib fra det danske rederi, Ultrabulk. Ultrabulk topper listen over rederier, der transporterer fosfat fra det besatte Vestsahara.

Fotoet viser, hvad prisen er for Afrika Kontakt og vores netværks aktivisme. Ultrabulk tør nemlig ikke længere benytte sig af Panamakanalen - heller ikke selvom denne genvej ville mere end halvere skibets rejse. Rederiet er bange for, at Afrika Kontakt og vores venner vil få en dommer til at tilbageholde deres skibe og beslaglægge lasten, som det skete i maj tidligere i år. Resultatet er, at nu sejler rederiets skibe hele vejen syd om Sydamerika. I Ultrabulk gør man alt, man kan, for at fortsætte den ulovlige plyndring af et besat land.

I Afrika Kontakt lover vi, at vi vil fortsætte presset på Ultrabulk, Danske Rederier og den danske regering.